حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان به همراه نمایندگان پارلمان در اظهاراتی جداگانه اما هماهنگ از کشورهای عضو ناتو در این کشور خواستند تا تخریب پایگاه‌های نظامی غربی را متوقف کنند چرا که این تأسیسات می‌توانند به جای پایگاه نظامی به‌عنوان مدرسه، کلینیک یا دفاتر دولتی مورد استفاده قرار بگیرند.

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، همچنان که سربازان ناتو به خروج خود از افغانستان ادامه می‌دهند، مقام‌های آمریکایی و کشورهای ائتلاف شروع به شناسایی و برچیدن پایگاه‌هایی که ارتش افغانستان توانایی لازم برای به‌عهده گرفتن مسئولیت آنها را ندارد یا اهمیت عملیاتی چندانی ندارند، کرده است.

ده‌ها تأسیسات نظامی دیگر که از ایست بازرسی‌های کوچک تا پایگاه‌های عملیاتی بزرگ را در بر می‌گیرد، ممکن است در دو سال آینده تخریب شوند. در همین حال حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان از عبدالرحیم وردک، وزیر دفاع این کشور خواسته تا همه اقدامات لازم را برای متوقف کردن تخریب پایگاه‌های نظامی توسط ناتو و امکان پذیر کردن واگذاری آنها به افغان‌ها انجام دهد.

مقامات افغان در کابل اظهار داشتند که آنها از فرایند تصمیم‌گیری درباره تخریب این پایگاه‌ها کنار گذاشته و مجبور شدند تا حین تخریب بی‌دلیل برخی از مدرن‌ترین و مستحکم‌ترین ساختمان‌های ساخته شده در افغانستان، تنها شاهد و نظاره‌گر باشند. یکی از نمایندگان پارلمان افغانستان در این‌باره به روزنامه واشنگتن‌پست گفت:

آنها پول زیادی صرف ساختن این پایگاه‌ها کرده‌اند و اکنون در حال صرف پول بیشتری برای تخریب آنها هستند. می‌توانیم از این پایگاه‌ها به‌عنوان کلینیک، مدرسه و دیگر اهداف اداری استفاده کنیم.مقامات ناتو می‌گویند که مقامات دولت افغانستان مطمئنا این فرصت را برای تصاحب این پایگاه‌ها پیش از اینکه آنها تخریب شوند دارند اما آنها اغلب به موقع اقدام نمی‌کنند. سارا گودسان، سخنگوی نیروهای ناتو در این‌باره به روزنامه واشنگتن‌پست گفت: نیروهای آمریکایی و ناتو مرتبا و مستقیما با کمیسیون مسئول بستن پایگاه‌ها که در نهایت وضعیت این پایگاه‌ها را تعیین ‌می‌کنند و اداره آن به‌عهده وزارت دارایی افغانستان است، همکاری دارند.

وی افزود: در موقعیت‌هایی که دولت افغانستان خواهان پایگاهی که نیروهای ایساف در حال ترک آن است، نیست این پایگاه از حالت نظامی درآمده و زمین آن به ظاهر و وضعیت اصلی خودبازمی‌گردد.ماه ژوئن یک شرکت آمریکایی، برنده قرارداد سه ساله 57میلیون دلاری به‌منظور طراحی و مستند کردن برچیدن پایگاه‌های نظامی در سراسر افغانستان شد.

این شرکت پیش از این در عراق نیز نقشی مشابه را ایفا کرده بود. این شرکت برای انجام این مأموریت تیم‌هایی را که در بستن تأسیسات نظامی متخصص هستند، مستقر خواهد کرد. داوود کلکانی، یک قانونگذار دیگر افغان در این‌باره به واشنگتن‌پست گفت: این منطقی نیست که پول خود را صرف از بین بردن تأیساتی کنیم که شما ابتدای امر برای ساخت آن پول صرف کرده‌اید. با وجود آنکه ارتش افغانستان هم‌اکنون حدود 200هزار نیرو دارد اما مقامات آمریکایی عنوان می‌کنند ارتش از توانایی لجستیکی برای پذیرفتن مسئولیت صدها پایگاهی که در سراسر افغانستان وجود دارد، برخوردار نیست.

کد خبر 178852
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز